Avundsjuka på jobbet

1055842-couple

Svartsjuka på arbetsplatsen är ett fenomen som är vanligare än man kan tro. Ofta grundar det sig i att en kollega har egenskaper som någon annan gärna skulle vilja ha vilket skapar en rädsla eller osäkerhet. Det kan även handla om brist på självkänsla och självförtroende hos den som känner svartsjuka. Man kan t.ex. tycka att kollegan är mer omtyckt, ser bättre ut, duktigare och presterar bättre. Avundsjukan kan även röra löneutveckling, befordran, förmåner eller att man upplever att någon annan har bättre arbetstider.

Chefens roll viktig

Svartsjuka tar sig uttryck både beteendemässigt och genom tankar och känslor. En person som har svårt att hantera sin svartsjuka kan bete sig orättvist eller otrevligt mot kollegan, eller till och med förstöra på olika sätt. Suntarbetsliv presenterar en studie gjord på Borås högskola, där siffrorna visar att just avundsjuka vid kollegors befordran och löneförhöjningar är vanliga. Något som däremot inte är vanligt är att personerna som känner avundsjuka pratar om det eller vill erkänna att de känner så. Det upplevs nämligen som en ”ful” känsla eller egenskap. En faktor som kan påverka svartsjukan på arbetsplatsen är hur chefen eller cheferna agerar och beter sig. Det är viktigt att man som chef är tydlig, rättvis och kan hantera uppkomna situationer på ett rakt och objektivt sätt samtidigt som man visar förståelse för sin personal.

Hjälp går att få

Svartsjuka på arbetsplatsen kan vara skadligt för ett företags utveckling då samarbete, motivation och prestation kan påverkas. Det finns dock hjälp att få. Man kan exempelvis vända sig till svartsjuka.com som kan hjälpa personalen på arbetsplatsen att komma över sin svartsjuka.

Genom att ta tag i problemet så fort man upptäcker det har man möjligheten att förebygga eventuella skadliga situationer. Det är viktigt att lägga fokus på att trygga företagets utveckling och bygga en stabil grund där trygghet och samarbete är viktiga nyckelfaktorer.