Bästa hälsan på arbetstid

Få ut det mesta av din arbetsdag och se till att hålla dig i god hälsa, vad du än jobbar med!

Många av oss jobbar i en kontors- eller butiksmiljö. I den ena sitter man väldigt mycket medan den andra innebär lyft och att stå still under långa perioder. Båda dessa saker hämmar din hälsa om du inte försöker aktivt att förebygga problemen.

För dig som sitter eller står mycket kan det vara bra att bära stödstrumpor på jobbet. Yngre tänker genast att detta är något som gamla människor bär men det är faktiskt nyttigt för oss alla. Stödstrumpor sätter tryck runt fötterna och vaderna och kallas även för kompressionsstrumpor. Detta ökade tryck stimulerar bättre blodcirkulation och ger nytt liv åt trötta och värkande vader och fötter. Det motverkar även svullnad och uppkomsten av åderbråck.

Undvik smittorisker på arbetet. Det finns flera tillfällen då man kan bli smittad och tvingas ta ut sjukdagar. Den värsta fienden är såklart toaletterna. Se till att ha handdesinfektion med dig som du kan smörja händerna med efter ett toalettbesök. Tangentbord på kontor och i hemmet innehåller oftast mer baciller än en offentlig toalettstol och bör rengöras ofta. Var också noga med att stanna hem en dag extra om du är sjuk. Man ska vara helt symptomfri i en dag innan man återgår till jobbet. Var heller inte rädd att påpeka detta för arbetskamrater som vill komma tillbaka för tidigt eller vägrar gå hem trots att de mår dåligt.

Rör på dig när helst du kan. Har du ett kontorsjobb ska du resa dig upp en gång i timmen och röra på kroppen i fem minuter. Antingen kan du ta en promenad genom kontoret, eller bra stå vid skrivbordet och sträcka ut kroppen. Tänk på att sitta rätt i stolen och att du har en bra stol som ger stöd åt axlar och rygg. Har du ett väldigt rörligt jobb med många lyft ska du alltid lyfta rätt så du inte skadar dig själv.