Bra vintermotion

Sommaren är över och hösten har tagit vid. Snart kommer kylan och sedan snön och mörker. Det är väldigt lätt att tappa sina nyttiga motionsvanor. Men det finns fortfarande många sätt att få bra motion, trots vintern. 

Längdskidor

En del har inte gjort detta sedan skolan, men längdskidor är det ultimata sättet att träna hela kroppen. Eftersom man måste arbeta mycket mer armarna i backar och mycket med benen för att få upp farten så går man igenom hela kroppen. Du belastar hela kroppen under en tur i skidspåret och tränar även intervaller med konditionen tack vare den växlande terrängen.

Hockey

Tycker man ändå att längdskidor är tråkigt så kan man ge sig på en lagsport. Hockey är Sveriges nationalsport och har många utövare. Intresset är stort och därmed är det inte svårt att starta ett litet amatörlag på fritid, även om man bor i en liten stad. Här får man verkligen svettas! Det är också en väldigt social sport och det går enkelt att justera regler och spelsätt beroende på hur duktig man är.

Utrustningen kan vara lite kostsam men på Lännasport hittar du det mesta vare sig man är nybörjare eller inte. Börja med att köpa klubba och hjälm som skydd samt bra skridskor. Resterade utrustning kan man köpa till om man väljer att fortsätta med sporten.

Promenader

Ja, promenader är jättebra på vinter också! Kanske ännu bättre då snön ger lite mer motstånd när man går och en oplogad väg kan bli ett perfekt konditionspass som man kan göra i sin egen takt. I en undersökning kom man fram till att majoriteten av vuxna gillar mest att promenera på vintern jämfört med andra vintersporter.