Ergonomi

Att anpassa sina arbetsmiljöer efter människorna som arbetar i dem är en viktig del av att skapa en trevlig och hälsosam arbetsplats. Saker såsom belysning och stolar kan tyckas vara petitesser, men faktum är att de spelar stor roll för anställdas effektivitet.

2512601-colleagues-in-office

I synnerhet när det kommer till deras välmående. En ergonomiskt dålig arbetsplats kan leda till minskad produktivitet samt stora problem för anställda i det långa loppet. Ergonomiska möbler och verktyg kan tyckas vara relativt dyra investeringar, men de är i själva verket en billig investering för att förhindra framtida problem. Så vad räknas till ergonomi och vad bör man ta hänsyn till?

Belysning

När det kommer till belysning så finns det några tumregler att följa. Till att börja med så måste det finnas tillräckligt med ljus för att de anställda ska kunna sköta sina sysslor. Mörker gör dessutom kroppen trött, vilket kan avsevärt sänka produktiviteten. Naturligt ljus, alltså solljus, är alltid positivt att ha, men se till att anställda inte utsätts för direkt solljus. Möblemanget ska även utformas så att solen inte blänker på eventuella datorskärmar.

Stolar

Ska anställda sitta ner längre perioder så är det viktigt att de har en bra stol som ger dem en bra sittställning. Helst ska de anställda kunna variera sina sittpositioner under dagen, och stolen bör därför vara justerbar. Man ska kunna luta sig tillbaka under perioder om man vill det, samtidigt som man även ska få tillräckligt med stöd för att sitta mer upprätt.

Bord

Precis som med ergonomiska stolar så är det bra med justerbara bord. Det optimala bordet ska man kunna höjas så pass att man kan stå och arbeta vid det under perioder för att variera sin arbetsställning. Om flera personer med relaterade arbetssysslor regelbundet behöver samtala så kan bord med flera arbetsplatser vända mot varandra vara en bra lösning. På så sätt behöver de anställda inte vrida rygg och nacke för att tala med medarbetare när det behövs.