Kontorsskador

De flesta som arbetar vi en dator hela dagen kommer vid ett eller annat tillfälle uppleva problem i områden som nacken, skuldrorna eller arm. Men det finns metoder som kan hjälpa att förebygga många sådana problem.

10311716-frowning-handsome-businessman-having-neck-pain

I en omfattande studie från 2002 uppgavs det att att 76 procent av kvinnor och 56 procent av män haft besvär på grund av datoranvändande minst en dag den senaste månaden. Och nästan hälften av kvinnorna och en tredjedel av männen hade ibland tagit smärtstillande mediciner för att motverka detta, då det verkar vara sällsynt att folk sjukskriver sig för dessa problem.

Ett sätt som man kan söka hjälp med problem som dessa är hos en naprapat. Där kan man behandla både akuta och kroniska besvär i områden som nacke, skuldror, armbåge, knä med mera. Behandlingen involverar ofta manuell korrigering med naprapatens egna händer. I Sverige finns det omkring 900 legitimerade naprapater.

De flesta problem som uppstår på grund av förlängd tid i samma ställning på kontoret kan lätt förebyggas med tre enkla övningar:

  1. Sträck axlarna bakåt och håll kvar i 10 sekunder
  2. Vrid huvudet åt sidan och håll kvar ett par sekunder, vid huvudet åt andra sidan och håll kvar ett par sekunder.
  3. Sträck musarmens hand bakåt med handflatan nedåt.

Upprepa dessa tre övningar en gång i timmen för att inte lederna ska bli för stela. Bästa sättet att komma ihåg detta är att göra övningarna till en rutin man utför varje heltimme så länge man sitter på kontoret.

Vanliga bidragande faktorer till problemen ovan är bland annat att stolen man sitter i är vinklad i 90 grader. Detta belastar kroppen mycket mer än om man sitter lätt tillbakalutad. För många är även datorskärmen placerad för högt, vilket gör att man tittar antingen rakt fram eller lite nedåt för att se på skärmen och detta belastar nacken.  Många gånger är även tangentbordet och musen för högt upp och det sliter onödigt på axlar och armbågar.

Om du har möjlighet ska du skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord. Ställ in timer på mobilen som påminner dig om att höja skrivbordet några gånger om dagen. Stå upp och jobba i en halvtimme till en timme innan du sätter dig ned igen. Att stå hjälper blodcirkulationen. För att minska belastningen om du står mycket ska du ha en mjuk arbetsmatta som du står på, samt bra skor. Det kan också hjälpa om du har stödstrumpor. De fungerar också om du bara sitter ned. Trycket av strumporna ökar blodflödet och minskar risken för blodpropp och åderbråck.

Med hjälp av dessa tips kan man se till att förebygga de vanligaste problemen som uppstår för kontorsarbetare.