Lyssna på medarbetarna

Det finns ingen som vet hur dina medarbetare upplever arbetet bättre än de själva och därför så är det viktigt att lyssna på dem för att kunna skapa en arbetsplats som är bra för alla.

Genom att höra vad dina medarbetare tycker så kan du få reda på problem som du själv aldrig har tänkt på, men de kan även ha lösningar på problem som finns på arbetsplatsen. Man måste inte alltid göra allt som kommer upp eftersom det ofta kan vara så att något som är en person tycker är bra inte fungerar överhuvudtaget för någon annan. Det handlar om att göra en avvägning så att det blir så bra som möjligt för alla medarbetare och för företaget.

Att lyssna på någon har positiva effekter även när de inte har något speciellt att säga eftersom det gör att personerna känner sig sedda, att de är viktiga för företaget och att deras åsikter kan påverka. Det är saker som kan hjälpa till att motverka jobbrelaterad stress och dålig stämning på arbetsplatsen, vilket i sin tur leder till mindre sjukfrånvaro.

Glöm inte heller bort att informera medarbetarna om saker som händer och anledningen till att företaget gör olika saker eftersom det är lättare att vara motiverad om man har ett mål att jobba mot och vet varför man jobbar mot det målet.

En personal som är motiverad och känner sig delaktig blir ofta effektivare i sitt arbete och mår bättre vilket alla vinner på.