Öka motivationen

Vi har nog alla någon gång känt att träningslusten försvunnit och att det inte är lika roligt att gå till kvällens gympass eller ta oss ut i ett dunkelt löpspår. Ett litet tips som faktiskt brukar fungera för ung som gammal, proffs som amatör, är det här med att använda snygga träningskläder och accessoarer. Om ni regelbundet ordnar friskvårdstimme med företaget kan det faktiskt vara en idé att köpa in snygga och matchande träningskläder till de anställda – motivationen att delta kan mycket väl komma att öka med detta.

TräningIdag har vi inte bara en skomodell att välja utan snarare en djungel av olika modeller i alla tänkbara färger och varianter. Den senaste tiden har vi dessutom sett stort fokus på mycket detaljer på träningskläderna. Viktväktarna hyllar exempelvis det utmärkta materialet mesh som utöver en bra ventilationsfunktion även är trendigt och snyggt samt att det ger fina former. Ett smidigt och praktiskt sätt att handla på sig en ny garderob med träningskläder är att shoppa loss på nätet. En bra svensk webbutik är Sportamore som erbjuder ett stort och mycket varierat utbud av trendiga, tekniska och dessutom snygga träningskläder för alla typer av sporter.

Såhär års är det en motivation att när dagen är som mest mulen och grå få snöra på sig ett par fräsiga och färgstarka skor. Eller ta gympasset som exempel: det känns inte alltid så roligt att stänga in sig på ett gym efter en slitsam arbetsdag men om du går dit i uppiggande kläder som både sitter bra och ser snygga ut på ger man hjärnan en liten energikick. Det räcker med att röra sig en halvtimme om dagen för att uppnå hälsovinster, en halvtimmes promenad är också väldigt bra mot depressioner vilka blir vanligare under de mörka vintermånaderna och att ta sig ut ger mer energi. Så istället för att känna att man alltid är stressad och har tidsbrist så orkar man mer och får förnyad energi.

vintervandring_

Som vuxen rekommenderas att man är igång och rör sig på ett eller annat sätt i cirka 3 1/2 timme i veckan så passa på att utnyttja de olika årstiderna till varierande sätt att motionera. Längdskidor, skridskor eller utförsåkning vintertid.  Cykling, löpning, trädgårdsarbete och promenader under vår, höst och sommar. Det spelar ingen roll vad du väljer, all fysisk aktivitet är bra för hälsan samtidigt som det är avstressande och energigivande.