Rygghälsan

Ryggsmärtor är något som de flesta av oss någon gång under livet besväras av. Därför tänkte vi ge några tips på vad som går att göra för att förebygga, samt behandla smärta.

Går du runt och har ont i ryggen, kanske mer specifikt i ländryggen? Då är du inte ensam. Faktum är att smärta och besvär från ländryggen är en av de allra vanligaste orsakerna till att människor söker vård. Tack och lov så är det långt ifrån alla av dessa som utvecklar en långvarigt besvär med kraftig smärta, kanske mycket beroende på att det finns bra saker att göra i förebyggande syfte.

Ryggen

Bålträning

Bålträning, eller “core” som den också benämns, är den typ av träning som görs specifikt för att förebygga och för att minska besvär med smärtor i ländryggen. Core, vars översättning blir “kärnan” syftar till specifik träning av kroppens mittenparti med fokus på nedre delen av ryggen, magen, bäcken och bålmuskulaturen. Syftet är att skapa balans och styrka i kroppen för att på så sätt förebygga ryggproblem. Går du på ett corepass på ett gym kommer man förmodligen att också ha med övningar där resten av kroppen också får sin beskärda del av träningen. Men fokus ligger förstås på core.

Behandling

Har man så pass ont att det inte går att träna, eller på kort sikt inte hjälper, så är det förstås aldrig fel att söka vård. Vanligt är att man besöker en naprapat som först lokaliserar problemet och dess underliggande orsaker genom att grundligt undersöka dina muskler och leder. Därefter så utförs behandling genom exempelvis triggerpunktsbehandling, akupunktur eller liknande.