Ta hand om leverantörerna

Vi vill gärna prata om arbetsmiljö och de anställdas rättigheter. Men det är inte det enda en chef behöver bry sig om, även de utomstående ska lyftas och vårdas. Företagets leverantörer har också en viktig roll i firman och relationen ska vårdas för att bli långsiktig och fördelaktig för er båda. 

Bjuda ut dem

En gång om året är det lämpligt att göra nåt kul med leverantörerna. Ni kan turas om att besöka eller besökas om ni befinner i på olika geografiska platser. Ett år kan du åka ner och underhålla dem och nästa år bjuder du upp dem och visar vad din stad har att erbjuda. Många arenor har paketlösningar för företagare som vill knyta kontakter och underhålla sina gäster med något alldeles extra. Det är inte bara biljetter till en match, det är lite finare mat, underhållning på annat vis och bekvämligheter som inte finns att tillgå på andra sätt.

Konstruktiv kritik

Ett samarbete går aldrig spikrakt, det slingrar sig fram och ibland kommer någon av parterna att lämna stigen. När man får problem gäller det att komma med konstruktiv kritik, det gynnar sällan samarbetet att skälla och skylla ifrån sig. Istället behöver ni har en bra och rak kommunikation från första början, då blir ingen chockad eller förnärmad när en av er blir besvikna eller arga. Hjälp varandra att hitta lösningar istället för att kräva en lösning utan att själv vara engagerad. Om ni löser problem tillsammans kommer ni båda vara nöjda med hur samarbetet fortskrider. Du tjänar oftast mer pengar på att utveckla din befintliga leverantör än att jaga en ny.

Avsluta

Ibland behöver man byta eller avsluta ett samarbete. Det betyder inte att ni ska bränna era broar och överge leverantören utan vidare. Prata med dem och förklara varför ni lämnar och försök att göra det på ett snyggt sätt. Ni kommer att bli rekommenderade av leverantören till andra företag istället för att vara skräckexemplet att arbete med. Man behöver så klart inte dalta med andra människor, men att avsluta ett samarbete på ett schysst sätt får anses vara kutym i gott företagsklimat.